Obsolescenta omului. Volumul II. Despre distrugerea vietii in epoca celei de-a treia revolutii industriale

Cuprins articol

Obsolescenţa omului de Gunther Anders: o analiză necesară

„Obsolescenţa omului” este una dintre lucrările de referință ale filosofului german Gunther Anders, având la bază o analiză profundă a impactului tehnologiei asupra condiției umane. Publiată inițial în 1956, lucrarea a atras atenția criticilor și cititorilor deopotrivă, fiind considerată o reflexie esențială asupra dezirabilității tehnologiilor avansate, dar și asupra efectelor lor asupra umanității. De-a lungul anilor, conținutul său a rămas relevant, având capacitatea de a provoca gândirea și de a invita la discuții despre locul omului într-o lume din ce în ce mai tehnologizată.

Teme principale ale lucrării

Printre temele centrale tratate de Gunther Anders în „Obsolescenţa omului” se numără:

  • Efectele tehnologiei asupra identității umane – Anders argumentează că avansurile tehnologice au condus la o devalorizare a rolului uman.
  • Alienarea și dependența – Autorul discută despre cum tehnologia poate crea o distanțare între individ și societate, iar oamenii devin din ce în ce mai dependenți de dispozitive și sisteme.
  • Critica consumismului și a societății de consum – Lucrarea abordează dilemele morale și existențiale generate de cultura consumistă care prioritizează bunurile materiale în detrimentul valorilor umane.
  • Etica responsabilității – Anders subliniază importanța responsbilității individuale în fața avansurilor tehnologice și a deciziilor morale ce trebuie să le însoțească.

Recenzia lucrării

„Obsolescenţa omului” este o carte ce ar trebui să fie citită cu maxime atenție, atât datorită mesajului său, cât și a stilului elaborat pe care Anders îl folosește. Autorul combină filosofia cu observații sociologice, ceea ce o face într-adevăr captivantă, dar și provocatoare la nivel intelectual.

Stilul și structura

Stilul lui Gunther Anders este accesibil, deși poate deveni din când în când dens, datorită complexității temelor abordate. Cartea este împărțită în capitole bine definite, fiecare concentrându-se pe o temă specifică, dar adesea se intersectează, aducând în discuție conectivitatea problemelor legate de tehnologie și umanitate.

Relevanța contemporană

Pe lângă capacitatea sa de a stimula gândirea critică, „Obsolescenţa omului” rămâne o lucrare deosebit de relevantă în era digitală. Cu o lume în care inteligența artificială și automatizarea devin din ce în ce mai prezente, întrebările puse de Anders cu privire la valoarea și viitorul umanității sunt mai pertinente ca niciodată.

De exemplu, Anders discută despre cum mașinile și aplicațiile ne pot îndeplini sarcinile de zi cu zi, dar ridică totodată întrebări despre aspectele etice și morale ale acestei tranziții. Este omului, o ființă gânditoare, înlocuibilă? A devenit tehnologia atât de dăunătoare încât ne transformă în simpli consumatori pasivi?

Critica și controversele

În ciuda aprecierii pe care a câștigat-o, „Obsolescenţa omului” nu este lipsită de critici. Unii cititori consideră că viziunea lui Anders este prea pesimistă și că spune o poveste exagerată despre disfuncționalitățile societății moderne. Alții susțin că, în ciuda provocărilor, tehnologia poate fi utilizată pentru a îmbunătăți condițiile umane.

Cu toate acestea, este important să observăm că Anders nu respinge tehnologia, ci invită cititorii să gândească critic în raport cu aceasta. El ne îndeamnă să reflectăm asupra modului în care alegem să interacționăm cu tehnologia, să ne asumăm responsabilitatea morală și să ne păstrăm umanitatea, în ciuda provocărilor moderne.

Concluzie

„Obsolescenţa omului” de Gunther Anders este o lucrare esențială pentru oricine își dorește să înțeleagă impactul tehnologiei asupra societății și individului. Aceasta aduce în discuție teme care rămân actuale în zilele noastre, dincolo de trecerea anilor. Evaluarea critică ridicată de Anders devine un instrument de care avem nevoie în epoca digitală pentru a ne asigura că nu ne pierdem esența umană în fața avansului tehnologic.

Pe scurt, lectura acestei lucrări nu este doar o simplă incursiune în gândirea filozofică a secolului trecut, ci un apel la acțiune pentru un viitor care să aducă valorile umaniste în prim-plan, în detrimentul alienării tehnologice.

Cod produs: 295461
Autor(i): Gunther Anders
Editura: Editura Tact
Colectia: Pasaje
Anul aparitiei: 2016
Nr. pagini: 468 pagini
ISBN: 9786068437767
Categorii: Filosofie / Logica, Filosofie universala, Carti

Descriere produs „Fapt este că azi Obsolescenţa omului a lui Gunther Anders are aceeași relevanţă ca ieri, când a fost redactată, și aceeași prospeţime. Nu e o cale de a înţelege gândirea secolului trecut, ci, la fel ca atunci, o cale de a-i înţelege ne-gândirea, care nu a întârziat să devină a noastră. Obsolescenţa omului va înceta abia atunci când opera cu același nume va deveni de neînţeles, inutilă, inutilizabilă: Ž e pentru că procesul la care mulţi dintre noi luăm parte a fost inversat, Ž e pentru că a fost dus până la capăt, prin dispariţia omului ca atare. Iar dacă acest produs este încă utilizabil – și este nu doar utilizabil, ci și necesar –, tot ce aș putea face mai departe aici fără a repeta sau relua conţinutul a mai bine de 800 de pagini, e să le adaug câteva instrucţiuni de folosire: a se utiliza acasă; a se utiliza cu încredere la muncă și în societate; în vacanţe și călătorii; în politică; în comerţul cu lumea și lucrurile „(Lƒ•Œ‡orin Ghiman–ŒŠ‰‡) Günther Anders (născut Günther Sigmund Stern în 1902, Breslau/Wroclaw și decedat la Viena, în 1992), gânditor, jurnalist şi activist german. A crescut într-o familie de intelectuali iudeo-germani asimilaţi, părinţii săi, Clara şi William Stern, având contribuţii importante la dezvoltarea psihologiei. Studiază filosofia şi istoria culturii cu Panofsky și Cassirer, apoi filosofia cu Heidegger şi Husserl, sub conducerea celui din urmă obţinând doctoratul în 1923. Lucrează în Germania ca jurnalist. În 1933 emigrează la Paris împreună cu prima sa soţie, Hannah Arendt, apoi în Statele Unite, înainte de a se stabili definitiv la Viena, în 1950. De o verticalitate morală rar întâlnită, refuză cariera academică şi o lasă în plan secund pe cea de scriitor şi critic literar, pentru a se implica, în calitate de activist şi jurnalist, în combaterea celor mai mari ameninţări la adresa umanităţii, bomba atomică şi războiul. Critic lucid al societăţii occidentale şi fin analist, câştigă o notorietate târzie, cărţile sale cele mai importante fiind astăzi mai cunoscute decât în timpul vieţii sale. Lucrări principale: Die Antiquiertheit des Menschen [Obsolescenţa omului, traducere Lorin Ghiman, Tact, 2013] (1956/1980) Philosophische Stenogramme [Stenograme filosofice, traducere de Roxana Melnicu, Tact, 2013] (1965) Die atomare Drohung. Radikale Überlegungen [Ameninţarea atomică. Reflecţii radicale] (1981) Mensch ohne Welt. Schriften zur Kunst und Literatur [Om fără lume. Scrieri despre artă şi literatură] (1984)

Poate te-ar interesa si...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *