Dictionar de neologisme (Lizuka Educativ)

Cuprins articol

Explorarea Neologismelor în Limba Română

Neologismele sunt o parte esențială a oricărei limbi; ele reflectă evoluția și adaptabilitatea limbii în fața schimbărilor socioculturale și tehnologice. De la cuvinte care denumesc invenții recente până la termeni care descriu fenomene noi, neologismele îmbogățesc vocabularul și permite comunicarea eficientă despre concepte mai puțin cunoscute.

Ce sunt neologismele?

Prin definiție, neologismele sunt cuvinte sau expresii care au fost introduse recent în limbă dintr-o altă limbă sau care au suferit modificări semnificative. Neologismul este asociat, adesea, cu inovația sau cu noi descoperiri, iar utilizarea sa poate indica tarele culturale și tehnice ale unui popor. Este fascinant să vedem cum aceste cuvinte noi se integrează sau se schimbă în vocabularul activ al unei limbi.

Importanța neologismelor

Neologismele joacă un rol crucial în evoluția limbii prin:

  • Facilitarea comunicării: Ele ajută la descrierea unor concepte sau tehnologii care nu aveau o denumire preexistentă.
  • Îmbogățirea vocabularului: Introducerea de cuvinte noi contribuie la diversificarea limbii și la spatiul expresiv.
  • Reflectarea schimbărilor culturale: Neologismele pot indica tendințe sociale, inclusiv influența altor culturi și limbi.

Istoricul neologismelor în limba română

Termenul “neologism” a fost utilizat pentru prima dată în secolul al XVIII-lea și, la acea vreme, el însuși era considerat un neologism. Cuvântul provine din limba franceză, având forma „neologisme”, care derivă din „neo-” (nou) și „logos” (cuvânt). De-a lungul timpului, diverse neologisme au apărut în limba română, unele rămânând și alte disparând rapid.

Exemple de neologisme în limba română

Iată o listă cu unele neologisme notabile, împreună cu anul aproximativ al apariției lor în limba română:

  • robot (1923)
  • genocid (1943)
  • laser (1960)
  • quark (1964)
  • gaură neagră (1968)
  • blog (1998)

Aceste cuvinte sunt acum parte integrantă a comunicării noastre de zi cu zi, demonstrând astfel cum neologismele pot deveni rapid uzuale.

Neologismele și educația

La tineri, în special cei cu vârsta între 10 și 14 ani, este esențial să se dezvolte o înțelegere a neologismelor. Acest lucru nu numai că le îmbunătățește vocabularul, dar îi ajută și să înțeleagă mai bine contextul social și tehnologic în care trăiesc. Astfel, utilizarea neologismelor devine o formă eficientă de a încuraja gândirea critică și cunoștințele de bază despre limbă și societate.

Recenzie: „Dicționarul de Neologisme” de Alexandru Emil M.

Unul dintre cele mai relevante lucrări pe acest subiect este „Dicționarul de Neologisme”, scris de Alexandru Emil M.. Publicată de editura Lizuka Educativ în anul 2013, cartea cuprinde 581 de pagini de informații esențiale privind neologismele din limba română.

În această lucrare, autorul oferă o abordare sistematică și bine documentată asupra neologismelor, explicând originea, evoluția și utilizarea acestora în limbajul cotidian. Dicționarul este structurat pe categorii, ceea ce facilitează căutarea și învățarea. Iată câteva trăsături care merită evidențiate:

  • Claritate și concizie: Explicațiile sunt clare, iar informațiile sunt prezentate într-un mod care face lectura plăcută și ușor de înțeles.
  • Exemple concrete: Autorul include exemple de utilizare a neologismelor în contexte diverse, ceea ce ajută cititorii să înțeleagă mai bine cum și când pot folosi aceste cuvinte.
  • Implicare culturală: Cartea nu se limitează la definiții, ci explorează și influențele culturale care au dus la apariția neologismelor.
  • Resurse educaționale: Această lucrare este un material excelent pentru profesori și elevi, fiind un instrument valoros în procesul de învățare.

Puncte forte ale dicționarului

  • Completitudine: Acoperă o gamă variată de neologisme.
  • Ușurință în utilizare: Structura clară facilitează accesul la informații.
  • Relevanță educațională: Oferă un fundament solid pentru studiul limbii române contemporane.

Puncte slabe ale dicționarului

  • Unele neologisme mai recente pot lipsi, având în vedere că lucrările de acest tip pot deveni repede depășite în fața rapidității cu care evoluează limba.
  • Bibliografia ar putea fi extinsă pentru a include și alte resurse relevante despre neologisme în limbile străine.

Concluzie

„Dicționarul de Neologisme” de Alexandru Emil M. este o resursă valoroasă pentru toți cei interesați de evoluția limbii române și de impactul pe care noile cuvinte îl au asupra comunicării. Fie că sunteți un elev, student, profesor sau pur și simplu un pasionat de limba română, această lucrare merită să își găsească locul în biblioteca dumneavoastră. Neologismele nu sunt doar cuvinte noi; ele sunt oglinda unei societăți în continuă schimbare, iar înțelegerea lor este un pas esențial în educația lingvistică a generațiilor viitoare.

Cod produs: 194418
Autor(i): Alexandru Emil M.
Editura: Editura Lizuka Educativ
Colectia: Dictionarele Lizuka Educativ
Anul aparitiei: 2013
Nr. pagini: 581 pagini
ISBN: 9786069330463
Categorii: Dictionare / Ghiduri, Dictionare limba romana, Carti

Neologismele sunt folosite pentru a numi concepte noi : inventii, fenomene recent descoperite. Uneori notiunile vechi, care au suferit o schimbare semnificativa, necesita folosirea unor neologisme pentru a le denumi.
Cuvantul neologism , azi intrat in uzul curent, a aparut in secolul al XVIII-lea si, la vremea respectiva. a fost el insusi un neologism. Initial termenul a fost alcatuit in limba franceza sub forma de neologisme (din neo- si logos: cuvant nou), in anul 1734.
Lista de mai jos cuprinde cateva exemple de neologisme din limba romana. Se indica si anul aproximativ al aparitiei lor in limba de origine. In prezent, o parte din acesti termen au intrat in uzul curent si nu mai sunt considerati neologisme :
– robot (1923)
– genocid (1943)
– laser (1960)
– quark (1964)
– gaura neagra (1968)
– blog (1998)
Varsta recomandata 10-14 ani

Poate te-ar interesa si...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *