Educație Modernă și Excelența în Matematică: Despre Arta Didactică a lui Artur Bălăucă
Cod produs: | 390363 |
Clasa: | a 5-a |
Autor(i): | Artur Bălăucă |
Editura: | Editura Taida |
Anul aparitiei: | 2020 |
Nr. pagini: | 260 pagini |
Tip coperta: | necartonată |
ISBN: | 9786065145252 |
Categorii: | Carte școlară, Matematică, Gimnaziu, Olimpiade / Concursuri școlare, Examene și concursuri, Manuale școlare, Clasa a V-a, Niveluri educaționale, Cărți |
Importanța Dialogului în Învățarea Matematicii
Se alătură cam prea des vorbele „carte” și „dialog”; mai mereu, cartea este un monolog al unuia ce are (sau nu) ceva de spus către alții care vor, sau trebuie, sau sunt împinși de întâmplare. Susținem că această carte (și suratele ei) este un *dialog*. Autorul are multe de spus și știe cum să le spună: de decenii el șlefuiește nestemate pentru alte nestemate: cizelează **probleme pentru adolescenți** ce pot și vor să lase mințile lor iscoditoare și însetate să pătrundă și să cuprindă matematica.
Pentru a lucra asemenea nestemate trebuie să știi să vezi – dincolo de zguri sterile – lacuri și scântei, mări și aurore ce le înnobilează. Mai știe autorul cum să monteze problemele nestemate în culegeri – poteci și trepte spre țăriile matematicii. Tot el știe să monteze nestematele de elevi în grupuri potrivite călăuzirii pe poteci relevante și pe trepte prielnice pornirii de zboruri. La marile expoziții matematice ale elevilor, olimpiade sau concursuri interjudețene, elevii săi acaparează mai toate premiile.
Elevi Deosebiți și Modele de Succese
Despre trei asemenea diamante solitare trebuie să vorbim mai adânc: Cezar Chirilă, Ioana Mihăilescu și Daniel Hurmuz, elevi ai meșterului din Botoșani, Artur Bălăucă. Prefațatorul a avut șansa de a-i prețui în diverse lumini și satisfacția de a-i vedea — la distanța de câțiva ani a vârstelor lor – cucerind aurul competiției balcanice de juniori. Tăria acestor diamante vine și din cărți ale colegului Bălăucă, străbătute de ei în lung și în lat. Pentru această carte (și pentru vecinele ei de raft de librărie sau bibliotecă) Cezar, Ioana și Daniel sunt meșteri cizelatori. S-a cumpănit dacă să li se zică autori; este mai potrivit să se spună că din ucenici au devenit calfe, zidari de carte, meșteri, asistenți ai profesorului.
Este drept să ne amintim de ceva mai vârstnicul lor coleg, Daniel Moldovan, din alt umăr al țării, Clujul, și el medaliat la o balcanioada de juniori. Nu 1-a avut profesor pe Artur Bălăucă la clasă, ci doar la loturi de juniori prin Buciumul Iașilor. După ce a sorbit în vreme din culegerile meșterului, a zămislit de unul singur trei cărți pentru elevi, îndreptățindu-și numele de autor. Prefațatorul nu găsește disonanțe între numirile de meșter cizelator și autor, ci doar potriviri de cuvinte pentru activități consonante.
Se știe bine dar repetarea este aici cu folos: nestematele de elevi descopăr în nestematele de probleme străluciri ascunse dar profunde. Meșterul are privilegiul, sârguința, priceperea și înțelepciunea de a se apleca asupra rezonanțelor dintre nestemate, să le recizeleze și remonteze în noi culegeri. Circumscriem făptuirile sale zicând că îi învață pe elevi (nu doar din clasele sale) să aleagă, să prețuiască și să cizeleze probleme la care sunt un pic co-autori.
Impactul Cărții Asupra Educației
Această carte nu este doar un simplu manual pentru clasa a V-a, ci un ghid complet care își propune să stimuleze curiozitatea și pasiunea pentru matematică la niveluri înalte. Pe parcursul celor 260 de pagini, elevii vor găsi probleme provocatoare și exerciții care îi vor ajuta să înțeleagă concepte matematice complexe, dar și să-și dezvolte abilitățile de rezolvare a problemelor.
Autorul, Artur Bălăucă, nu se rezumă doar la a prezenta soluții, ci îi ajută pe elevi să descopere singuri metodele de rezolvare, dezvoltând astfel un simț critic și analitic esențial pentru succesul în matematică și în alte domenii academice.
Structura cărții:
– Introducere în conceptele de bază ale matematicii pentru clasa a V-a
– Probleme și exerciții de dificultate variată
– Soluții detaliate și explicații pentru fiecare problemă
– Recenzii ale elevilor și profesorilor despre impactul pozitiv al acestei abordări educaționale
Recenzia unui Profesor
Prof. Cristina Popescu, Liceul Teoretic “Mihai Eminescu”:
„Am fost plăcut surprinsă de complexitatea și calitatea problemelor prezentate în această carte. Am folosit-o la clasă și am observat o îmbunătățire semnificativă în modul în care elevii mei înțeleg și rezolvă problemele matematice. Elefantul de încurajare a gândirii critice și analitice este evident, iar acest lucru s-a reflectat în rezultate mai bune ale elevilor la concursurile locale și naționale. Recomand această carte tuturor profesorilor care doresc să facă o diferență reală în educația copiilor lor.”
Concluzii
Este dreptul cititorilor să aprecieze dacă potrivirile de cuvinte carte – dialog și autor – meșter cizelator sunt aici oportune. Poate alte cărți, născânde din acestea, ne vor ajuta să găsim vorbe mai adecvate. Pe de altă parte, arta didactică a lui Artur Bălăucă este deja bine stabilită în comunitatea educațională și continuă să inspire și să îndrume noile generații de matematicieni.
Aspecte pozitive
- Calitatea conținutului: Probleme provocatoare și soluții detaliate.
- Structura clară: Organizat pentru a face învățarea mai accesibilă.
- Impact pozitiv: Evidențiat prin recenziile profesorilor și elevilor.
Aspecte negative
- Accesibilitate: Unele probleme pot fi prea provocatoare pentru unii elevi.
- Lipsa suportului digital: Ar fi util un supliment online pentru resurse interactive.
În concluzie, această carte este un instrument indispensabil pentru elevii și profesorii care aspiră la excelență în matematică. Cu o abordare inovativă și o structură bine gândită, este potrivită atât pentru elevii de clasa a V-a, cât și pentru cei care participă la olimpiade sau alte concursuri de matematică.
Cod produs: | 390363 |
Clasa: | a 5-a |
Autor(i): | Artur Balauca |
Editura: | Editura Taida |
Anul aparitiei: | 2020 |
Nr. pagini: | 260 pagini |
Tip coperta: | necartonata |
ISBN: | 9786065145252 |
Categorii: | Carte scolara, Matematica, Gimnaziu, Olimpiade / Concursuri scolare, Examene si concursuri, Manuale scolare, Clasa a V-a, Niveluri educationale, Carti |
Se alătură cam prea des vorbele carte şi dialog; mai mereu, cartea este un monolog al unuia ce are (sau nu) ceva de spus către alţii care vor, sau trebuie, sau sunt împinşi de întâmplare.
Susţinem că această carte (şi suratele ei) este un dialog. Autorul are multe de spus şi ştie cum să le spună: de decenii el şlefuieşte nestemate pentru alte nestemate: cizelează probleme pentru adolescenţi ce pot şi vor să lase minţile lor iscoditoare şi însetate să pătrundă şi să cuprindă matematica. Pentru a lucra asemenea nestemate trebuie să ştii să vezi – dincolo de zguri sterile – lacuri şi scântei, mări şi aurore ce le înnobilează. Mai ştie autorul cum să monteze problemele nestemate în culegeri = poteci şi trepte spre ţăriile matematicii. Tot el, ştie să monteze nestematele de elevi în grupuri potrivite călăuzirii pe poteci relevante şi pe trepte prielnice pornirii de zboruri. La marile expoziţii matematice ale elevilor, olimpiade sau concursuri interjudeţene, elevii săi acaparează mai toate premiile.
Despre trei asemenea diamante solitare trebuie să vorbim mai adânc: Cezar Chirilă, Ioana Mihăilescu şi Daniel Hurmuz, elevi ai meşterului din Botoşani, Artur Bălăucă. Prefaţatorul a avut şansa de a-i preţui în diverse lumini şi satisfacţia de a-i vedea — la distanţa de câţiva ani a vârstelor lor – cucerind aurul competiţiei balcanice de juniori. Tăria acestor diamante vine şi din cărţi ale colegului Bălăucă, străbătute de ei în lung şi în lat. Pentru această carte (şi pentru vecinele ei de raft de librărie sau bibliotecă) Cezar, Ioana şi Daniel sunt meşteri cizelatori. S-a cumpănit dacă să li se zică autori; este mai potrivit să se spună că din ucenici au devenit calfe, zidari de carte, meşteri, asistenţi ai profesorului.
Este drept să ne amintim de ceva mai vârstnicul lor coleg, Daniel Moldovan, din alt umăr al ţării, Clujul, şi el medaliat la o balcaniadă de juniori. Nu 1-a avut profesor pe Artur Bălăucă la clasă, ci doar la loturi de juniori prin Buciumul Iaşilor. După ce a sorbit în vreme din culegerile meşterului, a zămislit de unul singur trei cărţi pentru elevi, îndreptăţindu-şi numele de autor. Prefaţatorul nu găseşte disonanţe între numirile de meşter cizelator şi autor, ci doar potriviri de cuvinte pentru activităţi consonante.
Se ştie bine dar repetarea este aici cu folos: nestematele de elevi descopăr în nestematele de probleme străluciri ascunse dar profunde. Meşterul are privilegiul, sârguinţa, priceperea şi înţelepciunea de a se apleca asupra rezonanţelor dintre nestemate, să le recizeleze şi remonteze în noi culegeri. Circumscriem făptuirile sale zicând că îi învaţă pe elevi (nu doar din clasele sale) să aleagă, să preţuiască şi să cizeleze probleme la care sunt un pic co-autori.
Este dreptul cititorilor să aprecieze dacă potrivirile de cuvinte carte – dialog şi autor – meşter cizelator sunt aici oportune. Poate alte cărţi, născânde din acestea, ne vor ajuta să găsim vorbe mai adecvate.