Dezvoltarea Personală a Copiilor – O Abordare Integrată
Auxiliarul de „Dezvoltare personală” îşi propune să vină în sprijinul cadrelor didactice care nu au pregătire de specialitate (psihologie), punându-le la dispoziţie o mulţime de exerciţii (unele bazate pe suport grafic/intuitiv) şi jocuri sau activități pe grupe (descrise detaliat). Scopul urmărit este ca învăţătorul sau învăţătoarea să-i cunoască cât mai bine pe copiii din propria clasă. S-a pus un accent deosebit pe exprimarea emoţiilor, oricare ar fi acestea, dându-se astfel şansa fiecărui copil să se descopere, să se accepte şi să afle ce-i place cu adevărat să facă. Sub îndrumarea cadrului didactic se vor stimula emoţiile pozitive, cele care îl ajută pe şcolar să-şi dezvolte abilităţile empatice şi de comunicare. Sunt propuse jocuri şi activităţi atât individuale, cât şi în echipă, elevii fiind încurajaţi să lucreze împreună, să asculte, să dea răspunsuri, să analizeze şi să ducă la bun sfârşit o sarcină de lucru, într-un interval de timp dat.
Beneficiile Educației pentru Dezvoltare Personală
1. Îmbunătățirea Empatiei
Unul dintre cele mai mari avantaje ale acestui auxiliar este faptul că stimulează dezvoltarea empatiei la copii. Prin exercitii de rol și scenarii de viață, elevii învață să se pună în pielea celuilalt, să-și înțeleagă colegii și să detecteze emoțiile celor din jur.
2. Exprimarea Emoțiilor
Învățarea tehnicilor de exprimare a emoțiilor este esențială pentru dezvoltarea unui copil. În cadrul acestor lecții, copiii învață să-și identifice și să-și exprime emoțiile într-un mod constructiv, ceea ce îi ajută să gestioneze mai bine stresul și conflictele.
3. Dezvoltarea Abilităților Sociale
Jocurile de echipă și activitățile colective propuse în auxiliar îi ajută pe elevi să dezvolte abilități sociale esențiale. Copiii sunt încurajați să colaboreze, să asculte activ și să lucreze împreună pentru a atinge obiective comune. Aceste abilități sunt fundamentale nu doar pentru succesul academic, ci și pentru viața de zi cu zi.
4. Auto-Cunoașterea și Acceptarea de Sine
Prin exerciții de autocunoaștere, elevii învață să-și conștientizeze punctele forte și limitele, să se accepte pe ei înșiși așa cum sunt și să dezvolte o atitudine pozitivă față de sine și față de ceilalți. Acest lucru este esențial pentru dezvoltarea unei sănătăți mintale robuste.
Estructura Auxiliarului de Dezvoltare Personală
I. Autocunoaștere și Stil de Viață Sănătos
- Cine Sunt Eu? – Un exercițiu ce ajută copiii să-și definească identitatea personală.
- Caracteristicile Personale – Încurajează copiii să vorbească despre ei înșiși și despre ce le place.
- Cum Mă Văd Ceilalți? – Un exercițiu de feedback care îi ajută pe copii să înțeleagă cum sunt percepuți de colegii lor.
- Puncte Tari și Limite Observabile – Ajută la identificarea punctelor forte și la acceptarea limitelor personale.
II. Igienă Personală
- Sunt Sănătos Pentru Că Am Grijă de Mine – Lecții despre importanța igienei personale.
- Reguli de Igienă Personală – Învățarea regulilor esențiale de igienă personală.
- Evaluare – Un set de exerciții pentru a evalua cunoștințele dobândite.
III. Dezvoltare Emoțională și Socială
- Trăirea și Manifestarea Emoțională – Copiii învață să-și recunoască și să-și exprime emoțiile.
- Comunicarea Școlară Eficientă – Lecții despre cum să comunicăm eficient cu cei din jur.
- Interacțiuni Simple cu Fiinte și Obiecte Familiarelor – Învățarea modului de a interacționa corespunzător cu persoanele și obiectele din jur.
Activități și Jocuri Propuse
Jocuri de Echipa
Jocurile de echipă sunt esențiale pentru dezvoltarea abilităților sociale. Acestea încurajează colaborarea, comunicarea și construirea încrederii reciproce. Exemple de jocuri pot include:
- Labirintul Magic – O activitate în care copiii trebuie să găsească soluții împreună pentru a ieși dintr-un labirint creat în sala de clasă.
- Podul Prieteniei – O activitate în care copiii construiesc un „pod” folosind diverse materiale, fiecare aportând ceva unic la echipă.
Activități de Autocunoaștere
Aceste activități ajută copiii să se descopere și să-și înțeleagă mai bine emoțiile și trăirile. Exemple de activități sunt:
- Jurnalul Emoțiilor – Fiecare copil ține un jurnal în care își notează emoțiile și gândurile zilnice.
- Tabloul Vieții – Copiii creează un colaj care reflectă lucrurile și momentele importante din viața lor.
Exerciții de Comunicare
Îmbunătățirea abilităților de comunicare este esențială pentru succesul școlar și personal. Exemple de exerciții includ:
- Dialoguri Imaginare – Copiii își imaginează diverse situații și poartă dialoguri pentru a rezolva diverse probleme.
- Ascultarea Activă – Jocuri în care copiii trebuie să realizeze diverse sarcini doar pe baza instrucțiunilor verbale primite de la colegi.
Importanța Rutinei și a Sarciniilor de Lucru
Învățarea disciplinei și a respectării rutinei este esențială pentru dezvoltarea organizării și a responsabilității personale la copiii de vârstă mică. Structura auxiliarului include și:
- Cum Fac și Ce Fac de Obicei? – Învățarea despre importanța rutinei zilnice.
- Drepturile și Sarcinile Mele – Lecții despre responsabilitățile și drepturile fiecărui elev în comunitatea școlară.
Recapitulări și Evaluări
Auxiliarul include numeroase oportunități pentru recapitulare și evaluare, astfel încât copiii și educatorii să poată urmări progresul făcut și să identifice ariile care necesită îmbunătățire:
- Evaluare Inițială – Pentru a determina nivelul de cunoștințe și abilități ale elevilor la începutul anului școlar.
- Evaluare Finală – Pentru a măsura progresul și dezvoltarea elevilor la sfârșitul anului școlar.
Impactul asupra Viitorului Elevilor
Educația pentru dezvoltare personală nu doar îmbunătățește abilitățile de astăzi ale copiilor, ci le pregătește și pentru provocările viitorului. Abilități precum empatia, comunicarea eficientă și auto-cunoașterea sunt fundamentale pentru a deveni adulți echilibrați și responsabili.
În concluzie, auxiliarul de „Dezvoltare personală” tipărit de Editura Elicart reprezintă un instrument valoros pentru educatori și părinți, oferindu-le resursele necesare pentru a ajuta copiii să se dezvolte armonios și să își descopere potențialul maxim. Investind în dezvoltarea personală a copiilor de azi, investim în liderii de mâine.
Cod produs: | 262472 |
Clasa: | 1 |
Autor(i): | Cristina Martin, Lucretia Neacsu |
Editura: | Editura Elicart |
Anul aparitiei: | 2015 |
Nr. pagini: | 64 pagini |
ISBN: | 9786067682878 |
Categorii: | Carte scolara, Nivel primar, Culegeri si caiete auxiliare, Ciclul primar, Clasa I, Niveluri educationale |
Avizat M.E.N. prin Ordinul nr. 3022 din 08.01.2018
Auxiliarul de „Dezvoltare personală” îşi propune să vină în sprijinul cadrelor didactice care nu au pregătire de specialitate (psihologie), punându-le la dispoziţie o mulţime de exerciţii (unele bazate pe suport grafic/intuitiv) şi jocuri sau activități pe grupe (descrise detaliat).
Scopul urmărit este ca învăţătorul sau învăţătoarea să-i cunoască cât mai bine pe copiii din propria clasă.
S-a pus un accent deosebit pe exprimarea emoţiilor, oricare ar fi acestea, dându-se astfel şansa fiecărui copil să se descopere, să se accepte şi să afle ce-i place cu adevărat să facă. Sub îndrumarea cadrului didactic se vor stimula emoţiile pozitive, cele care îl ajută pe şcolar să-şi dezvolte abilităţile empatice şi de comunicare.
Sunt propuse jocuri şi activităţi atât individuale, cât şi în echipă, elevii fiind încurajaţi să lucreze împreună, să asculte, să dea răspunsuri, să analizeze şi să ducă la bun sfârşit o sarcină de lucru, într-un interval de timp dat.
CUPRINS
• EVALUARE INIŢIALĂ
I. AUTOCUNOAŞTERE ŞI STIL DE VIAŢĂ SĂNĂTOS
A. Autocunoaştere şi atitudine pozitivă faţă de sine şi faţă de ceilalţi
• CINE SUNT EU?
• CARACTERISTICILE PERSONALE (îmi place să vorbesc despre mine)
• CUM MĂ VĂD CEILALŢI? (Ascult când vorbesc ceilalţi despre mine)
• PUNCTE TARI ŞI LIMITE OBSERVABILE (Ce pot şi ce nu pot)
B. Igienă personală
• SUNT SĂNĂTOS PENTRU CĂ AM GRIJĂ DE MINE
• REGULI DE IGIENĂ PERSONALĂ
• EVALUARE – MĂ CUNOSC MAI BINE!
II. DEZVOLTARE EMOŢIONALĂ ŞI SOCIALĂ
A. Trăirea şi manifestarea emoţională, starea de bine
• CâND APAR EMOŢIILE?
• EMOŢIILE MELE2
• POT SĂ VORBESC DESPRE EMOŢIILE MELE
• MOMENTE EMOŢIONANTE (Sărbătorile de iarnă)
B. Comunicarea şcolară eficientă
• CUM COMUNIC CU CEI DIN JURUL MEU?
• COMUNIC ŞI CâND NU VORBESC
• EVALUARE – MĂ MANIFEST ŞI COMUNIC îN FELUL MEU
C. Interacţiuni simple cu fiinţe şi obiecte familiare
• HAI LA JOACĂ! (Interacţiunea cu fiinţele)
• UNIVERSUL MEU (Obiecte familiare)
• PRIETENII (Am un prieten / Sunt un prieten bun)
• FAMILIA MEA
• RECAPITULARE – INTERACŢIONEZ, COMUNIC ŞI MĂ MANIFEST
III. ASPECTE SPECFICE ALE ORGANIZĂRII îNVĂŢĂRII ŞI PREGĂTIRII PENTRU VIAŢĂ LA ŞCOLARUL MIC
A. Rutine şi sarcini de lucru
• CUM FAC ŞI CE FAC DE OBICEI?
• DREPTURILE ŞI SARCINILE MELE
• DIALOG îNTRE EGALI
• EVALUARE – SĂ NE AMINTIM!
B. Abilităţi şi atitudini de învăţare
• CUM ŞI DE CE îNVĂŢ? (am nevoie să învăţ?)
• AJUTAT, DEVIN MAI EFICIENT
C. Explorarea meseriilor
• VISUL MEU DE VIITOR
• 1 IUNIE – BUCURIA COPIILOR
• RECAPITULARE (La ce mă ajută orele de „Dezvoltare personală”?/ Stau de vorbă cu mine)
• EVALUARE FINALĂ (Am aflat multe despre mine la orele de „Dezvoltare personală”)
• SUGESTII DE CâNTECE