Lumea ca vointa si reprezentare (Volumul I + Volumul II)

Cuprins articol

Lumea ca voinţă şi reprezentare de Arthur Schopenhauer – O recenzie detaliată

De-a lungul istoriei, gânditorii au încercat să definească natura existenței umane, să deslușească misterele vieții și să ofere răspunsuri la întrebările fundamentale cu care se confruntă fiecare individ. Unul dintre acești gânditori este Arthur Schopenhauer, a cărui lucrare monumentală, Lumea ca voinţă şi reprezentare, a influențat profund filosofia și cultura occidentală. În acest articol, vom explora conceptele centrale ale operei lui Schopenhauer, impactul acesteia asupra gândirii filozofice și o recenzie amănunțită a lucrării.

Introducere în viziunea lui Schopenhauer

Arthur Schopenhauer (1788-1860) a fost un filozof german cunoscut pentru perspectivele sale pesimiste asupra vieții. Lucrarea sa principală, Lumea ca voinţă şi reprezentare, publicată pentru prima dată în 1818, dezvoltă ideea că realitatea este duală, formată din „voință” și „reprezentare”. Pe scurt:

  • Voința: o forță primară și irațională care impulsionează toate formele de viață.
  • Reprezentarea: modul în care percepem și înțelegem lumea din jurul nostru, influențată de mintea și simțurile noastre.

În viziunea lui Schopenhauer, voința este sursa tuturor suferințelor. Aceasta este un concept central, fiind prezentat ca o putere oarbă, ce duce la dorințe nesfârșite și, prin urmare, la nemulțumire.

Structura operei

Lumea ca voinţă şi reprezentare este împărțită în două volume principale, fiecare având un număr variat de capitole și subtitluri. Fiecare secțiune abordează diferite aspecte ale filozofiei, de la estetică și moralitate până la metafizică.

Volumul I

În primul volum, Schopenhauer discută despre natura voinței și cum aceasta afectează percepția noastră asupra realității. El explorează:

  • Filosofia lui Kant: Cum Schopenhauer își fundamentează ideile pe gândirea kantiană, dar o modifică dramatic prin introducerea conceptului de voință.
  • Metafizica: Examinarea voinței ca o esență universală, care guvernează toate manifestările vieții.
  • Îndemnuri estetice: Cum arta, în special muzica, poate oferi o evadare temporară din suferință.

Volumul II

Al doilea volum se concentrează mai profund asupra implicațiilor voinței asupra relațiilor umane și morale. Aici, Schopenhauer discută despre:

  • Iubire și sex: Cum voința influențează atracțiile romantice și sexuale.
  • Suferința și compasiunea: Un apel la empatie și la înțelegerea suferinței altora.
  • Pescuitul ideii de eliberare: Cum renunțarea la voință poate duce la un anumit tip de fericire.

Impactul asupra filozofiei și culturii

„Lumea ca voinţă şi reprezentare” nu doar că a modificat parțial filosofia idealistă, dar a creat un nou curent de gândire, influențând mari filozofi precum Friedrich Nietzsche și Sigmund Freud. De asemenea, a avut un impact semnificativ asupra literaturii, artei și muzicii secolului XX.

Una dintre cele mai relevante critici ale societății moderne pe care Schopenhauer o aduce este legată de societatea consumistă. El avertizează că dorințele nesfârșite ne conduc spre o suferință perpetuă, iar fericirea este adesea un ideal iluzoriu. Astfel, el devine un premonitor al existenței moderne, lăsând la o parte optimismul exacerbat al contemporanilor săi.

Recenzia operei

Recenzia operei lui Schopenhauer este o sarcină complexă, dat fiind că lucrarea sa ridică numeroase întrebări și controverse. Mulți cititori vor găsi în ea atât o sursă de inspirație, cât și un prilej de reflecție asupra propriei lor existențe.

Puncte forte

  • Profunditate intelectuală: Schopenhauer reușește să abordeze teme complexe cu o mare eleganță literară.
  • Claritate: Deși tratarea unor subiecte dificile, stilul său este accesibil și captivant.
  • Relevanța actuală: Ideile lui sunt remarcabil de pertinente pentru provocările societății contemporane.

Puncte slabe

  • Pesimismul extrem: Unii cititori ar putea considera perspectiva sa asupra vieții descurajatoare.
  • Aprofundarea conceptului de voință: Conceptul de voință poate părea vag sau abstract pentru unii.

Este evident că Lumea ca voinţă şi reprezentare este o lucrare esențială în peisajul filozofic, care merită citită și studiată. Ca orice mare operă de artă, aduce provocări și stiluri de gândire ce ne obligă să ne punem întrebări despre realitatea în care trăim și despre motivațiile noastre interioare.

Concluzie

În concluzie, Lumea ca voinţă şi reprezentare a lui Arthur Schopenhauer rămâne o lucrare vitală pentru înțelegerea naturii umane și a suferinței. Aceasta ne oferă un instrument filozofic puternic pentru a ne analiza propriile viziuni asupra vieții și a reflecta asupra alegerilor noastre. Deși pesimismul său poate fi descurajator pentru unii, mesajul său profund, plin de adevăruri, ne provoacă să căutăm sensul în absența lui, să ne conectăm cu ceilalți și să navigăm printre tumultul existenței umane cu mai multă conștiență.

Fiecare pagină a lucrării sale este o invitație la reflexie adâncită, iar citirea acesteia rămâne o experiență transformatoare pentru oricine caută să înțeleagă profunzimile cerințelor morale și existențiale ale vieții.

Cod produs: 184728
Autor(i): Arthur Schopenhauer
Editura: Editura Humanitas
Anul aparitiei: 2012
Nr. pagini: 1288 pagini
Tip coperta: tare
ISBN: 9789735036522
Categorii: Filosofie / Logica, Filosofie universala, Carti

Arthur Schopenhauer Lumea ca voinţă şi reprezentare (vol. I) „Viaţa este o afacere care nu-şi acoperă costurile.“ (Arthur SCHOPENHAUER) „Dacă ceea ce spune Schopenhauer nu va fi niciodată uitat, asta ţine probabil de faptul că ceea ce el spune nu e legat de cuvintele pe care le foloseşte; cele spuse ar putea fi foarte bine redate şi cu alte cuvinte – dar va râmâne totuşi, dincolo de asta, un sâmbure de simţire, o trăire a adevărului atât de satisfăcătoare, de indestructibilă şi de invulnerabilă, atât de autentică cum n-am mai aflat nicăieri altundeva în filozofie. Te ajută atât să trăieşti, cât şi să mori, şi mai ales să mori: îndrăznesc să afirm că adevărul rostit de Schopenhauer, prin satisfacţia pe care ţi-o aduce, te ajută să faci faţă în ceasul de pe urmă – şi asta fără nici un chin, fără vreun efort de gândire, fără cuvinte.“ (Thomas MANN) „Degeaba privirile noastre caută vreo singură rădăcină din care s-ar înălţa un trunchi puternic, vreo palmă de pământ rodnic şi sănătos: pretutindeni praf, nisip, încremenire, moarte lentă. Un om rătăcit în acest pustiu, singuratec şi fără speranţă, nu şi-ar putea găsi un simbol mai nimerit decât pe cavalerul întovărăşit de Moarte şi de Diavol, aşa cum l-a desenat Dürer, cavalerul în platoşă, cu privirea aspră, care, singur cu calul şi cu câinele său, îşi urmează impasibil drumul de groază, fără să-i pese de înspăimântătorii lui tovarăşi, dar fără nici o speranţă. Schopenhauer al nostru a fost acel cavaler al lui Dürer: era lipsit de orice speranţă, dar dorea adevărul. Nimeni nu se poate asemui cu el!“ (Friedrich NIETZSCHE) „Schopenhauer e dintre autorii aceia care nu vor avea a se teme de soarta celor ce scriu de azi pe mâine. E drept că multă lume va fi jignită la citirea cărţilor lui, îndeosebi toţi aceia care fac din scris şi învăţătură o meserie; dar lumea va ajunge a se împăca cu multe dintre învăţăturile pesimiste ale filozofului.“ (Mihai EMINESCU) „Din tot ce a scris şi a gândit Schopenhauer, vii rămân numai revărsările sale de umoare. […] Ceea ce rămâne dintr-un gânditor este temperamentul său, adică tot ce face atunci cînd uită de sine; un filozof amuză, derutează, interesează tocmai prin contradicţii, prin capricii, prin reacţiile imprevizibile şi incompatibile cu liniile fundamentale ale gândirii sale.“ (Emil CIORAN)
Arthur Schopenhauer Lumea ca voinţă şi reprezentare (vol. II) „Lumea ca voinţă şi reprezentare este fără-ndoială, pentru cultura română modernă, cartea cărţilor de filozofie. Nu numai prin Eminescu, ci şi prin filozofii de profesie, ea ne-a mijlocit contactul cu întreg idealismul german ce începe cu Kant. Iată că a venit momentul ca această carte să apară, pentru prima oară, într-o traducere românească integrală. Desigur, pe măsură ce o vom citi, vom descoperi de fapt că o recitim, dat fiind că multe dintre ideile ei au intrat de atâta vreme în universul nostru cultural.
Scrierea tumultuosului Schopenhauer îndeamnă la lectură acum ca şi altă dată, căci este opera unui tenace metafizician, dublat de un mare scriitor. Paginile sale despre geniu sau despre nebunie, despre «metafizica muzicii» sau despre «metafizica iubirii între sexe» sunt pline de forţă şi fascinante aşa cum au fost întotdeauna, căci poartă pecetea unui temperament din care s-a născut o întreagă viziune despre lume şi viaţă.“ (Cătălin CIOABĂ) „Dacă ceea ce spune Schopenhauer nu va fi niciodată uitat, asta ţine probabil de faptul că ceea ce el spune nu e legat de cuvintele pe care le foloseşte; cele spuse ar putea fi foarte bine redate şi cu alte cuvinte – dar va râmâne totuşi, dincolo de asta, un sâmbure de simţire, o trăire a adevărului atât de satisfăcătoare, de indestructibilă şi de invulnerabilă, atât de autentică cum n-am mai aflat nicăieri altundeva în filozofie. Te ajută atât să trăieşti, cât şi să mori, şi mai ales să mori: îndrăznesc să afirm că adevărul rostit de Schopenhauer, prin satisfacţia pe care ţi-o aduce, te ajută să faci faţă în ceasul de pe urmă – şi asta fără nici un chin, fără vreun efort de gândire, fără cuvinte.“ (Thomas MANN)

Poate te-ar interesa si...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *